A sakk szabályainak értelmében, arra a mezőre, amelyen már áll egy figura, csak az ellenfélnek van lehetősége lépni. Saját bábunkat nem üthetjük le. Mindaddig, amíg a saját sakkfiguránk ott áll egy mezőn, amíg el nem távolítjuk onnan, addig a többi bábunk számára az a mező elérhetetlen.
A figurák ilyen jellegű tulajdonsága a sakk alapszabályából ered, a kombinációs elemet, amellyel ilyen típusú manővert hajtunk végre, blokkolásnak, blokálásnak nevezzük.
Egy lépéssel csak egy mezőt tudunk blokkolni, nem többet.
A blokkolással rátereljük az ellenfél figuráját egy mezőre, ahol akadályozza a többi figura aktivitását, ezzel megakadályozzuk az ellenfél további akcióját. Kivételt képez a patt-kombináció, amikor azért blokkolunk egy mezőt, hogy azzal saját figuránk lépés lehetőségét korlátozzuk.
A figurák ilyen jellegű tulajdonsága a sakk alapszabályából ered, a kombinációs elemet, amellyel ilyen típusú manővert hajtunk végre, blokkolásnak, blokálásnak nevezzük.
Egy lépéssel csak egy mezőt tudunk blokkolni, nem többet.
A blokkolással rátereljük az ellenfél figuráját egy mezőre, ahol akadályozza a többi figura aktivitását, ezzel megakadályozzuk az ellenfél további akcióját. Kivételt képez a patt-kombináció, amikor azért blokkolunk egy mezőt, hogy azzal saját figuránk lépés lehetőségét korlátozzuk.
Legtöbb esetben a gyalogot használjuk ilyen célra , mivel kevésbé mozgékony mint a többi, de van sok példa, amikor a tisztek a kombináció alanyai .
Lássuk a gyakorlatban hogyan alkalmazzuk ezt az érdekes kombinációs elemet.
Lássuk a gyakorlatban hogyan alkalmazzuk ezt az érdekes kombinációs elemet.

A fenti ábra egy érdekes állást szemléltet, amelyben világos feladata egyszerű: mielőbb a c2-es mezőre kell vinni a huszárt, hogy bemattolja a sötét királyt.
Sötét viszont igyekszik, hogy mielőbb a d3 vagy e2 mezőre hozza huszárát, hogy legalább a döntetlent biztosítsa. Világos nem engedheti ki a sötét királyt a sarokból, mert akkor győz az anyagi fölény.
Világos kezd, de nem mindegy, hogy hogyan.
Amennyiben 1. H:f7 ?, Hf8 2. Hh6, Hg6 3. Hg4, H:f4 4. He3 lépések következnek, akkor sötét már sakkot adhat huszárával, és ezzel megmenekül a vereségtől.
A 1. Hb7 lépés sem sikeres választás, mivel 1. Hb7, Hf8 2. Ha5, Hg6 3. H:c4, H:f4 és sötét az utolsó pillanatban ismét sakkot tud adni.
Láthatjuk, hogy sötét a Hh7-f8-g6-f4 manőverrel védekezett. Amennyiben egy kicsit meg tudnánk ezt zavarni, de legalább egy lépéssel késleltetni tudnánk, az már győzelmet jelentene.
A helyes kezdés tehát 1. g6, amely a folytatásban a sötét gyaloggal blokkolja a g6-os mezőt, és ez már elegendő is lesz a nyeréshez.
Lássuk csak:
1. g6, f:g6 2. Hf7
Most már nyerő volna a 2. Hb7 lépés is.
2. ..., d5
Esetleg 2. ..., Hf8 3. Hg5 vagy 2. ..., g5 3. H:g5, H:g5 4. f:g5, d5 5. e:d6, c:d6 6. g6 és világos nyer.
3. e:d6, c:d6 4. H:d6, Hf6 5. H:c4, He4
Vagy 5. ..., Hd5 6. Hd2 majd 7. Hb3 matt.
6. He3 és következik 7. Hc2+ matt.
Világos kezd, de nem mindegy, hogy hogyan.
Amennyiben 1. H:f7 ?, Hf8 2. Hh6, Hg6 3. Hg4, H:f4 4. He3 lépések következnek, akkor sötét már sakkot adhat huszárával, és ezzel megmenekül a vereségtől.
A 1. Hb7 lépés sem sikeres választás, mivel 1. Hb7, Hf8 2. Ha5, Hg6 3. H:c4, H:f4 és sötét az utolsó pillanatban ismét sakkot tud adni.
Láthatjuk, hogy sötét a Hh7-f8-g6-f4 manőverrel védekezett. Amennyiben egy kicsit meg tudnánk ezt zavarni, de legalább egy lépéssel késleltetni tudnánk, az már győzelmet jelentene.
A helyes kezdés tehát 1. g6, amely a folytatásban a sötét gyaloggal blokkolja a g6-os mezőt, és ez már elegendő is lesz a nyeréshez.
Lássuk csak:
1. g6, f:g6 2. Hf7
Most már nyerő volna a 2. Hb7 lépés is.
2. ..., d5
Esetleg 2. ..., Hf8 3. Hg5 vagy 2. ..., g5 3. H:g5, H:g5 4. f:g5, d5 5. e:d6, c:d6 6. g6 és világos nyer.
3. e:d6, c:d6 4. H:d6, Hf6 5. H:c4, He4
Vagy 5. ..., Hd5 6. Hd2 majd 7. Hb3 matt.
6. He3 és következik 7. Hc2+ matt.

A következő ábra egy igen feszült helyzetbe kalauzol el bennünket, ahol világosé a kezdő lépés, de ahhoz, hogy anyagi hátrányát ellensúlyozni tudja, igen pontos és megfontolt lépésekre van szükség.

1. e7 !
Mattal fenyeget a h7 mezőn és blokkolja az e7 mezőt. Sötét bármely figurájával üti a h7 gyalogot, világos mattot ad 2. Vh7+ majd 3. Vh8 lépésekkel.
Az e7 mező blokálása nélkül világos tehetetlen, mivel a sötét király félrehúzódik az e7 mezőre.
Sötét próbálkozhat 1. ..., F:g5 2. h:g5, f6 lépésekkel, de utána következik 3. g6 és nincs menekvés a matt elől.

Ha elfogadja sötét a kombinációt, ha nem, egyik esetben sem menekül a vereség elől. Ez az igazi és pontosan kidolgozott kombináció ismérve.
A következő állásban Pillsbury, sötét bábokkal játszva, a következő kombinációval nyerte meg a játszmát:
.

Világos anyagi fölénnyel rendelkezik, az erős futópárt sötét a következő módon semlegesíti:
1. ..., Vf1+ 2. Fg1
A g1 mező leblokkolva, a sötét király lépési lehetőségei csökkentek.
2. ..., Vf3+ 3. F:f3, F:f3+ és matt.

Blackburn világos bábokkal játszva, a következő állásból, ügyesen kombinálva a következő módon vívta ki a győzelmet:
.

1. b4+, F:b4
A b4 mező le lett blokkolva.
1. Fb6+, a:b6
Blokkolva a b6 mező is.
3. V:a8+ matt.

A következő Rinck tanulmány iskolapéldája a blokkolás tudományának. Világos indul és a következő kombináció sorozattal nyer:
.

1. Vb6+, Kd6
A 1. ..., K:b8 lépésre 2. c7+, F:c7 3. Va7+ és matt következik.
2. Vc5+, Ke5
A 2. ..., Kc7 lépésre 3. d6+, F:d6 4. Vb6+, K:b8 5. c7+ és a végén matt következik.
3. Vd4+, Kf4 4. Ve3+, Kg3 5. Vf2+, Kf4
A sötét király menekülésre kényszerül, de a blokkolás ügyesen felállított mechanizmusa szorongatja lépésről-lépésre. Amennyiben rosszul lép, akkor előbb kap mattot .
6. g3+, V:g3
Mindegy, hogy a vezér vagy a futó üti a g3 gyalogot.
7. Ve3+, Ke5 8. f4+, V:f4 9. Vd4+, Kd6 10. e5+, V:e5 11. Vc5+, Kc7 12. d6+, V:d6 13. Vb6+, K:b8 14. c7+, V:c7 15. Va7+ és matt.

Talán ilyen művészien összeállított állás a gyakorlatban soha nem alakul ki a sakktáblán, mégis hasonló állásban nagy hasznát vehetjük ennek a tanulmánynak.
Rinck tanulmánya igazolja, hogy mennyire fontos tanulmányozni a különböző kombinációs lehetőségeket, fejleszteni kombinációs képességeinket , lehet, hogy te is hasonlót alkotsz majd hamarosan az egyik játszmádban.
Források: Dimitrije Bjelica: Sahovska citanka, 1976 Vladimir Vukovic: Skola kombiniranja, 1978
hu.wikipedia.org/wiki/Sakkban_használt_fogalmak_listája
Márki István: A sakkjáték tankönyve . Kezdők és haladottabbak számára, 1897
V.N.Panov: Sah zanimljiva igra, 1977
hu.wikipedia.org/wiki/Sakkban_használt_fogalmak_listája
Márki István: A sakkjáték tankönyve . Kezdők és haladottabbak számára, 1897
V.N.Panov: Sah zanimljiva igra, 1977