Végjátékok - 1

2012.07.01. 19:00 | Gondolkodók Klubja |

Két sakkvégjáték-tanulmány következik, melyekben a királyok mellett mindössze egy-egy bástya és egy-egy gyalog küzd a győzelem kivívásáért. Lássuk milyen érdekes állás alakulhat ki a a 64-es mezőn, amikor már csak hat sakkfigura marad a küzdőtéren.
Az először lássuk Rinck tanulmányát, amelyben világos indul és  nyer.
 

Világos indul és nyer

 

 

 
Megoldás:
1. Bh3+, Kg7
A 1. ..., Kg5 lépésre következne 2. Bg3+ és a csere után, világos a-gyaloga minden ellenállás nélkül indulhatna a nyolcadik sorba, hogy vezérként megnyerje a játszmát. 
2. Bg3
Az első lépésben a sötét királyt a g7-mezőre terelte, majd eltávolítja a bástyát a hatodik sorból.
2. ..., B:g3 3. a7, Bg1 4. Kb2, Bg2+ 5. K:b3, Bg3+ 6. Kb4, Bg4+ 7. Kb5, Bg5+ 8. Kb6, Bg6+ 9. Kb7 és nincs több sakk. Világos ezzel megnyerte a játszmát, mivel az a-gyalogból a következő lépésben már vezér lesz. 
 
v_007.gif
 
A következő Lasker tanulmányban igen szoros állás alakult ki a sakktáblán. Mindkét játékos csak a pillanatra vár, hogy gyalogja vezérré alakuljon az utolsó sorban. Világos indul, és csakis rajta múlik, hogy ki nyeri meg a játszmát.
 
Világos indul és nyer
 
Megoldás:
 
1. Kb8, Bb2+ 2. Ka8, Bc2 3. Bh6+, Ka5
A 3. ..., Kb5 lépésre következett volna 4. Kb7 és világos nyert.
4. Kb7, Bb2+ 5. Ka7, Bc2 6. Bh5+
Érdemes megfigyelni, hogy a világos király és bástyája milyen szépen összejátszanak a sötét király kiszorításában.
6. ..., Ka4 7. Kb6, Bb2+ 8. Ka6, Bc2 9. Bh4+, Ka3 10. Kb6, Bb2+ 11. Ka5, Bc2 12. Bh3+, Ka2 13. B:h2 és világos ezzel megnyerte a játszmát, mivel nem csak leköti sötét bástyáját, hanem  egyben el is távolítja a c-vonalról. Sötét kénytelen leütni világos bástyáját, a c-gyalogból viszont vezér lesz a következő lépésben.
 
v_008.gif