Sakkfigurák - a futó

2012.01.15. 12:46 | Gondolkodók Klubja | komment

A futó átlós irányban léphet, bármennyi mezőt. Mindkét játékosnak az egyik futója csak a sötét, a másik futója csak a világos mezőkön közlekedik. Egy játékos két futóját futópárnak hívjuk. Ennek azért van jelentősége, mert a játék előrehaladottabb szakaszaiban a futópár gyakran bizonyul erősebbnek, mint két huszár vagy egy huszár–futó pár (noha alapesetben a huszár és a futó ugyanannyit ér).
A futó nagyon fontos sakkfigurája a középjáték gyors támadásainak, de végjátékoknál nagyon ügyesen tudja gátolni az ellenfél gyalogjainak előrehaladását.

Villeneuve d`Esclapon tanulmányából megismerhetjük a futó igazi erejét:

 


Világos indul és a következő módon nyer:
1. Fc3, B:h5   világos fenyeget 2. c7 lépéssel, a sötét bástya szeretné uralni a c8 mezőt. Nem léphet 1....,Bc1 -re, mivel 2. Fd2+ után elveszíti bástyáját. A bástya az első sorból nem tudja a c7 lépést megakadályozni.
2. Fb4, Bh2  vagy 2...., Be5 3. Fd6...
3. Fd6+ és sötét elveszíti bástyáját, amely után világos már könnyedén nyer.
 

A világos futó győzedelmeskedik a sötét bástya felett, megakadályozza a kritikus mezőkre való lépéseit, de a vereséghez nagyban hozzájárul a sötét király kedvezőtlen helyzete is.
Lássuk egy példán keresztül, hogyan akadályozza meg a futár az ellenfél gyalogjainak célbaérését:



Világosnak meg kell akadályoznia sötét b4-b3-b2 tervét, ezért csak a következőt lépheti:
1. Fc5, a2   1...., b3 esetén 2. F:a3 következett volna,
2. Fd4   ezzel ellenőrzése alatt tartja mindkét gyalogot, de a továbbiakhoz szükség van a fehér királyra is. Ez a példa igazolja a bástya erősebb mivoltát, mivel hasonló helyzetben a bástya a király nélkül is megoldaná a problémát. 
 A következő végjátékban szemtanúi lehetünk a futár és a bástya áldozatkész összjátékának  Robert J Fischer  és Max Euwe játszmájában (1960)  :
 

A cél világos gyalog a8-ra való segítése, amely a győzelmet is jelenti egyben:
32. Bb5+, Kc4 33. Bb7  megtámadja a sötét futárt és egyben felkészül az önfeláldozó cserére, mivel a sötét tisztek eltűnésével  szabaddá válik az út a világos gyalog számára.
33. ..., Fd4 34. Bc7+, Kd3 35. B:c3+, K:c3 36. Fe5
 

 
Sötétnek ezekután nem sok maradt hátra, vagy elfogadja az áldozatot és 36...., F:e5 37. a7  majd 38. a8V következik, vagy megvárja, hogy világos hajtsa végre a cserét, amely szintén nem akadályozhatja meg a gyalogot az "a" vonalon történő célbaérésben.

A következő kis játszma a futópár erejéről szól, és mint láthatjuk, egy kedvező állásban érdemes vezérünket is feláldozni, hogy akcióba hozzuk a párost.
Alexandar Alekhine, Banja Luka - 35 személy elleni szimultán játszma egyike, 1931. 

1. e4, e6 2. d4, d5 3. Hc3, Fb4 4.Fd3, F:c3+ 5. b:c3, h6 6. Fa3, Hd7 7. Ve2, d:e4 8. F:e4, Hgf6 9. Fd3, b6 és a következő állás alakult ki:

.
Ezután Aljehin nagymester feláldozza vezérét és átadja a győzelem dicsőségét a futópárnak:
10. V:e6+, f:e6 11. Fg6+matt



A következő ábra a Wilhelm Cohn és Maróczy Géza közötti játszma 31. lépése után alakult ki (1899. London), amelyben a futó példaértékű csapást mér az ellenfélre.


32. Kh1  az e3 bástya felszabadítása 
32...., F:g4  és veszélyben a vezér és a bástya is
33. Vd3, F:d1 és a futó támadása ezzel nem ért véget
34. B:e7, F:f3+  és világos feladta.

 
A futó kivívta a győzelemhez vezető állást és a folytatást a nála erősebb tisztekre bízhatja.
Vannak olyan helyzetek a 64-es mezőn, amikor kimondottan előny, ha egy sakkfigura csak átlósan léphet. Egy ilyen feladvánnyal fejezném be , amelyet Samuel Loyd 1884-ben mutatott be a sakkfeladványok rajongóinak:

Világos indul - matt 2 lépésben
 
A megoldás a következő:
1. Fc2!  a várakozó lépés,
1. ..., e4/Kg4 2. Fd1+ matt
1. ..., Kf2/g2/e2 2. Fe4+ matt.



Források: hu.wikipedia.org  www.Problemist.com   www.chessgames.com

süti beállítások módosítása